Od ponad roku żyjemy w świecie zdominowanym przez wirtualne działania i wydawać by się mogło, że udział w zdalnej rekrutacji jest niezwykle prosty. Pomimo, że rekrutacja w formie online nadal zawiera te same elementy co tradycyjne spotkanie, ze względu na kanał komunikacji pojawiły się też pewne aspekty, o których warto pamiętać. W poniższym artykule znajdziesz kilka podpowiedzi jak przygotować się do wideo rozmowy – mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą ograniczyć stres przed nieznanym.

Zanim „wdzwonisz się” na spotkanie ze swoim rozmówcą, zwróć uwagę na kilka rzeczy:

Kwestie techniczne związane z jakością obrazu i dźwięku

– Aplikacje do spotkań: w CMS używamy Microsoft Teams. Z aplikacją możesz połączyć się z wykorzystaniem komputera oraz telefonu, jednak mając na uwadze wielkość obrazu oraz trudności z ustawieniem telefonu – warto wybrać komputer.
– Połączenie internetowe: koniecznie sprawdź jego jakość. Przeprowadź test połączenia, a także działanie mikrofonu znacznie wcześniej, tak aby w przypadku trudności mieć czas na reakcję. Dobrą praktyką jest wyciszanie mikrofonu, kiedy mówi drugi rozmówca i włączanie dopiero, kiedy chcemy coś powiedzieć, pozwoli to na wyeliminowanie dźwięków dobiegających z naszego mieszkania.
– Brak zasięgu, nienaładowana bateria – każdy z nas miał taką sytuację. Przed spotkaniem upewnij się, że jesteś w pełni przygotowana/przygotowany do odbycia rozmowy, a Twój komputer nagle się nie wyłączy.
– Tło i oświetlenie: im bardziej neutralne tło, tym lepiej. Dodatkowo należy pamiętać o odpowiednim oświetleniu, oślepiające światło skierowane na naszą twarz skutecznie rozproszy uwagę i wprowadzi niepotrzebny stres.

Odpowiedni ubiór
Zadbaj o wizerunek, ubierz się tak samo, jakby miało to być spotkanie osobiste w naszej kancelarii. Wybierając garderobę na tę okazję, uwzględnij również to, by dobrze prezentowała się przed kamerą. Nie sprawdzi się na przykład marynarka lub bluzka w wąskie pasy czy drobną kratkę, ponieważ mogą one sprawiać, że obraz pojawiający się u naszego rozmówcy będzie rozmazany i niewyraźny.

Miejsce spotkania
Czyli nasze domy. Zapewnij sobie ciche i komfortowe miejsce pracy zdalnej. Mimo że rozmowa rekrutacyjna będzie odbywać się przez komputer, należy wybrać miejsce, w którym nie będzie panował chaos ani nic nie będzie Ciebie rozpraszać. Warto także zadbać o porządek w miejscu, z którego będziemy się łączyć. Wbrew pozorom łatwo o tym zapomnieć.

Punktualność
Ustawienie przypomnienia przed spotkaniem może uratować sytuację. Nie spóźnij się i nie przekładaj spotkania na ostatnią chwilę. Oczywiście zawsze mogą zdarzyć się sytuacje awaryjne – o chęci zmiany terminu rozmowy warto poinformować rozmówcę przed rozpoczęciem spotkania, a nie tuż po rozpoczęciu.

Komfort rozmowy
Zapewnij sobie komfort rozmowy. Upewnij się, że nikt nie będzie Tobie przeszkadzał podczas spotkania, wycisz telefon. Warto przygotować sobie szklankę wody, stres może wywołać uczucie pragnienia, a jak wszyscy wiemy z „zaciśnietym gardłem” mówi się trudniej 🙂.

Podczas rozmowy pamiętaj o:

– Savoir-vivre rozmowy – podtrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą i mów bezpośrednio do niej/niego, nie spoglądaj w podgląd kamery.
– Komunikacji – staraj się mówić wolno i wyraźnie. Jest to szczególnie ważne podczas zdalnych spotkań. Jeżeli czegoś nie usłyszałaś/usłyszałeś – nie obawiaj się poprosić o powtórzenie pytania.

Niezależnie od tego, w jakiej formie i za pośrednictwem jakich mediów przeprowadzana jest rozmowa o pracę, zawsze należy się do niej odpowiednio przygotować. Warto mieć na uwadze, że spotkanie rekrutacyjne to idealny moment, aby pokazać potencjalnemu pracodawcy Twoje zaangażowanie a przede wszystkim przygotowanie do spotkania. Takie działania nie tylko budują markę własną kandydatki/kandydata, ale również sprawiają, że w oczach pracodawcy może być postrzegana/postrzegany jako profesjonalista.

Pamiętaj, że przygotowanie, to już połowa sukcesu 🙂 Do zobaczenia na łączach!

 

Tekst przygotowała Joanna Krasuska-Brauła – Specjalistka ds. Zasobów Ludzkich w CMS. 

Dla Praktykanta